Motorový olej má kľúčovú úlohu vo fungovaní auta a jeho motora. Znižuje trenie medzi pohyblivými časťami motora, predlžuje životnosť motora, má chladiacu funkciu a odvádza teplo z motora a odstraňuje nečistoty z jeho vnútra.
Ak ide o interval výmeny, štandardom sa stáva doba 15.000 km alebo 12 mesiacov, no práve pred zimou je dôležité mať olej „čerstvý“. Dosiahnete tak jeho najlepšiu viskozitu, zabezpečíte si spoľahlivé štartovanie a najlepšie prečistíte motor. S výmenou motorového oleja je spojená aj výmena olejového filtra, ktorý má ochrannú funkciu.
Odstraňuje nečistoty, kovové triesky, sadze, prach a iné častice, špeciálne pred zimou pomáha udržať motor v lepšom chode a pomôže k jeho lepšiemu výkonu.
Pokiaľ ide o výber motorového oleja na zimu, v našich teplotných podmienkach stačí zvoliť typy, ktoré majú odolnosť voči mrazom do - 25 °C. Dôležitým kritériom by mala byť ale jeho viskozita, kde treba hľadať olej s nižším prvým číslom v jeho viskozitnej triede. To zabezpečí, že olej zostane riedky a tekutý aj pri nízkych teplotách.
Ak pôjde o voľbu medzi syntetickými a minerálnym, tak práve syntetické oleje majú lepšiu výkonnosť pri nízkych teplotách a sú viac odporúčané pre zimné podmienky. Zvoliť si môžete aj špeciálny olej s aditívami určenými práve pre nízke teploty.
Druhým dôležitým filtrom v aute, obzvlášť pred zimou, je palivový filter. Je kľúčovou súčasťou palivového systému, ktorá zabezpečuje čistotu paliva dodávaného do motora. Jeho hlavnou funkciou je odstraňovať nečistoty a sedimenty z paliva.
Chráni palivový systém a motor pred opotrebením a poškodením, keďže zabraňuje vstupu prachových častíc, hrdze a iných nečistôt z paliva do motora.
Vo všeobecnosti sa odporúča výmena filtra každých 20.000 až 40.000 kilometrov, no ak jazdíte v ťažších podmienkach, najmä v meste, v náročnom teréne alebo krátke, no zato o to intenzívnejšie a častejšie trasy, mali by ste jeho výmenu zvažovať omnoho častejšie. Pri výbere filtra stavte radšej na renomovaného výrobcu.
Kvalitnejšia značka, pri ktorej budete musieť na prvý pohľad viac siahnuť do peňaženky, vám ponúkne lepšiu a dlhšiu ochranu motora, vrátane využitia pokročilých materiálov a nových dizajnov pre jeho zvýšenú účinnosť oproti tým lacnejším.
Ak sa pýtate, prečo práve pred zimou skontrolovať palivový filter a vymeniť ho, existujú pre to dobré dôvody. Ide o prevenciu jeho zahltenia, o efektívnejšiu filtráciu a tiež o podporu hladkého štartu motora, obzvlášť v nízkych teplotách. Štandardná doba výmeny filtra v benzínových motoroch je 5 rokov, v naftových 2 roky.
Ďalšou dôležitou súčasťou preventívnej výmeny by mal byť aj vzduchový filter. Jeho hlavnou úlohou je filtrovať vzduch vstupujúci do motora, odstraňovať nečistoty a častice z prachu, hmyzu alebo piesku. Tým zabezpečí čisté spaľovanie a ochráni motor.
To, ako často ho meniť, závisí od podmienkach jazdy, typu vozidla a prejdených kilometrov. Všeobecne sa výmena odporúča každých 12.000 až 25.000 km.
Práve pred zimou je to však najlepšie, nakoľko nový filter zabezpečí lepšie podmienky pre motor v aute. Pri výbere zvažujte kompatibilitu s modelom auta, ale aj značku samotného filtra, kde tie kvalitnejšie ponúknu najmä dlhšiu výdrž.
Z pohľad posádky je zas dôležitý kabínový filter, nazývaný tiež niekedy peľový. Ide o filter, ktorého úlohou je udržiavať kvalitu a čistotu vzduchu vo vnútri auta. Odstraňuje prach, peľ, smog a iné vzdušné nečistoty z vonkajšieho vzduchu , celkovo zlepšuje atmosféru vo vnútri auta a pomáha chrániť klimatizačný systém pred nečistotami.
Podľa odporúčaní by sa jeho výmena mala realizovať každý 15.000 až 30.000 km. V mestských oblastiach a na prašných cestách môže byť potrebná častejšia výmena. To, že je na ňu najvyšší čas, zistíte aj zvýšením zahmlievaním okien. Niektoré vozidlá nemusia obsahovať iba jeden, ale rovno dva filtre, vrátane antialergického.
Ak chcete mať istotu, že naštartujete aj v mrazivé, zasnežené alebo zľadovatelé ráno a dostanete sa bezpečne a včas do cieľa, filtrami prevencia nekončí.
Jedným z kľúčových komponentov štartovania, na ktorom sa podieľa zapaľovací systém, sú sviečky. Systém zapaľovacích sviečok je typický pre benzínové motory a úlohou sviečok je preniesť elektrický náboj v podobe iskry z hrotu sviečky do spaľovacej komory. V nej je zmes vzduchu a paliva a príde tak k jej zapáleniu a štartu motora.
Životnosť zapaľovacích sviečok je 40.000 km až 60.000 km, závisí to od ich kvality aj od spôsobu používania vozidla. Keďže práve zima je pre zapaľovanie najťažší faktor, odporúčame ich skontrolovať, vyčistiť a v prípade potreby vymeniť.
Nie vždy je však problém pri naštartovaní alebo chode motora v sviečkach. Hoci u nás sa to stáva pomenej, rizikovým faktorom je aj extrémne nízka teplota. Tá môže spôsobiť zhoršenie kvality paliva v nádrži, najmä riziko zamŕzania kryštálov vody. Aby ste tomu predišli, odporúčame prilievať do nádrže aditíva k benzínu alebo k nafte.
Súčasťou prípravy auta na zimu musí byť nielen bezproblémové naštartovanie, ale aj bezproblémový výhľad z neho. Samozrejmosťou by preto mala byť výmena zmesi do ostrekovačov za zimnú a určite sa budú hodiť aj tekuté rozmrazovače.
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024